Persuasion-as-a-service, zo noemt de Amsterdamse startup Crobox zijn dienst. Ze hebben klanten als elektronicaketen BCC, telecomprovider T-Mobile en de Japanse e-commercegigant Rakuten al overtuigd. Maar wat is persuasion-as-a-service precies?
In het kort: Crobox meet het gedrag van klanten bij webwinkels. Met de software van de startup kunnen e-commercebedrijven een profiel opbouwen van elke bezoeker, voorspellen waar iemand naar op zoek is en dan proberen diegene te verleiden tot het doen van een aankoop.
“BCC gebruikt Crobox om de omzet van het online verkoopkanaal te vergroten via profiling”, zei mede-oprichter Rodger Buyvoets eerder dit jaar tegenover RetailWatching. “Vanaf het moment dat de bezoeker in de BCC-webshop terechtkomt, brengt BCC in kaart of een persoon een bepaalde wens of doel heeft en welke overtuigingstechniek bij hem past.”
Het duurde wel even voordat BCC er iets van merkte: er moest eerst voldoende data worden verzameld. “Na tien maanden experimenteren, testen en optimaliseren was er vergeleken met de controlevariant sprake van een conversiestijging van 9,4 procent.”
Naamsverandering
Crobox werd in juni 2014 opgericht onder de naam Sagent. Begin dit jaar koos het bedrijf voor een naamsverandering. “Anderhalf jaar geleden zijn we begonnen als Sagent.io. Maar die .io-extensie betekent vooral in de technologiewereld iets terwijl wij ons meer richten op e-commercemanagers van grote bedrijven”, aldus Buyvoets tegenover Emerce.
Dinsdag maakte Crobox bekend dat het een investering van 1,25 miljoen dollar (omgerekend 1,1 miljoen euro) heeft opgehaald. De Nederlandse investeringsmaatschappij Keadyn, het Europese VenTech en een groep angel-investeerders leggen geld in om het team van Crobox uit te breiden en het product verder te ontwikkelen.
De startup heeft inmiddels twintig werknemers, bestaande uit ontwikkelaars, datawetenschappers en psychologen.